content-marketing-tips

13 Tips för en lyckad Content marketing strategi

Publicerat av

”The best marketing doesn´t feel like marketing”

Tom Fishburne

Ni har kanske redan bra content, men varje minut varje dag är det 701.389 inloggningar på Facebook, 2.78 miljoner videovisningar på Youtube, 150 miljoner email som skickas och 972.222 swipes på Tinder. Och detta är bara ett fåtal kanaler uppräknade. Vilket innebär att innehållet ni vill leverera lätt försvinner i en störtflod av ord och bilder. Det gäller att se över sin content marketing strategi och leverera bra innehåll som står ut från mängden.

 

Content-marketing

 

Content marketing har funnits i urminnes tider, innan alla började prata om sig själva. Sedan internets uppkomst och samhällets digitalisering har content marketing utvecklats till en otroligt effektiv hybrid i marknadsföringsprocessen, för att skapa leads, potentiella kunder och ett värde för kunden. Idag är en content marketing strategi nästan ett måste för alla företag, och är det som skiljer er från era konkurrenter på marknaden. Idag är ett köp så mycket mer än bara ett utbyte av en vara/tjänst och betalning. Det handlar om att skapa en sömlösupplevelse och ett värde för kunden. Dagens kunder är krävande, medvetna och överrösta av information. Därför är det extra viktigt att leverera content av värde och som appellerar till era kunders behov. Vad är deras passion? Vad är deras behov? Är ni bättre på att lösa folks problem/behov än andra på er marknad?

13 Tips för en lyckad Content marketing strategi

1. Sätt upp mål. Vad är syftet med Er Content marketing? Ni kan ha flera syften och mål, men de måste vara konkreta, för att bli mätbara.

2. Leverera ett värde för kunden, inte bara ord och fina bilder. Detta skapar ett trygghetsintryck, företaget visar sin känsla av omtanke.

3. Använd er av storytelling, ger er chans att visa företagets personlighet. Ta hjälp av begåvade storytellers? Till exempel har företag som IBM, GE och Cisco tagit hjälp av professionella storytellers från Hollywood, tidskrifter och komedifolk för bättre resultat.

4. Kvalitet framför kvantitet. Fokusera inte på att maximera er content-kalender. Satsa istället på lite färre inlägg av kvalité och och uppdatera kontinuerligt. Ett briljant skrivet inlägg av högsta chefen är ofta väldigt uppskattat, även om det bara sker en gång om året. Vid användning av blogg, skriv inte för korta poster. Leverera istället innehåll och öka er sökmotoroptimering och trafik.

5. Förstå era målgruppers behov: Före köp, under användandet & efter användandet. Genom hela köpresan helt enkelt. Beroende på var Era potentiella kunder är i sin köpresan, behöver de veta olika saker. Tänk på vem som är påverkare, användare och beslutsfattare för att rikta Ert content ännu skarpare.

6. Tänk på hur ni levererar ert innehåll. Gör det lätt för mottagaren att ta in informationen. Människohjärnan hanterar rörlig information 60 000 gånger snabbare än vanlig text. Video, gif:s och info-graphics kan vara ett bra sätt att förmedla information på ett enkelt sätt.

7. Viktigt att ni använder er av remarketing och marketing automation. Detta hjälper er att följa era besökares digitala resa och kommunicera med era leads på rätt sätt, i rätt tid.

8. Leverera samma innehåll i samtliga kanaler och plattformar samtidigt.

9. Responsiva sidor som kan följa det digitala beteendet. Konsumenterna rör sig i dag mellan ett flertal kanaler för att göra sina e-handelsköp. Ett köp kan börja med en inspirationsresa i smartphonen på väg till jobbet, följas av jämföranden av olika företag hemma på kvällen på den bärbara datorn och avslutas med ett köp i en fysisk butik kommande helg.

10. Gör referenser till influerare, genom att länka till deras content, eller citera dem i ert content. Informera personen ifråga detta via mail, eller liknande att ni nämnt dem.

11. Ett handskrivet vykort eller liknande som ett genuint tack ger ett bra avslut i köpprocessen. Perfekt inlägg för kundens sociala medier, är lika med viral effekt?

12. Boosta ert content! Även bra innehåll förtjänar och kan kräva ett uppsving från betalda medier. På Facebook är detta särskilt lätt eftersom webbplatsen kommer att berätta för dig när ett inlägg gör bättre än genomsnittet organiskt – och det är de inläggen som ska boostas även om du gör så mot en obegränsad publik.

13. Mycket viktigt att hela tiden analysera och följa upp ert content för att se vilka ämnen och vilket innehåll som drar in flest klick och leads. På så sätt kapar ni dödvikt från er strategi.

about-content-marketing

Vill ni ha mer information om hur ni kommer igång eller skapar en bra content marketing strategi på ert företag? Ta en kurs hos oss! Det finns fortfarande platser kvar, 30 mars och 2 maj.

Slå en pling eller lägg ett mail om ni har några frågor eller funderingar!                    040-616 08 88  –  info@topvisible.se

Dela gärna!