5 tips för större engagemang på Facebook

5 tips för att få större engagemang på Facebook

Publicerat av

Vad är det egentligen som avgör hur stort engagemang ert innehåll på Facebook får? Ja, det är såklart en himla massa olika faktorer som påverkar, vissa kan ni kontrollera, andra inte. Det finns tyvärr inget universellt framgångsrecept som går att applicera på alla branscher. Det finns dock en hel del hygienfaktorer ni borde ha koll på för att öka era chanser till större engagemang på Facebook. Här kommer 5 av mina bästa tips!

Frekvens & närvaro!

Det här är ganska enkel matematik, syns ni inte så finns ni inte. Simple as that. Alltför många företag slarvar med både frekvens och närvaro. Man måste inte höras varje dag (kvalitet över kvantitet) men man bör åtminstone försöka undvika långa perioder av tystnad som följs upp med flera inlägg på kort tid. Försök få igång en jämn frekvens med innehåll som gör att era följare vet vad de kan förvänta sig av er. Missa heller inte att svara på frågor, kommentarer och reviews – många konsumenter/kunder använder sociala medier som kundtjänst och får man inga svar kan det nog leda till en hel del onödig irritation.

Använd alltid grafiskt material för större engagemang på Facebook

Jag skulle nog våga påstå att i princip ingen läser ett rent textinlägg på Facebook idag (åtminstone inte om det kommer från företag). Dessutom minskar chanserna att synas i det organiska flödet om ni inte lägger till bild eller rörligt material. För att öka era chanser till organisk spridning och större engagemang på Facebook bör ni använda er av rörligt material då Facebook premierar detta.

Lägg till en tydlig Call to Action

Ni har alltid ett syfte med dina inlägg. Ni kanske vill ha klick på er länk, en reaktion (like, love, haha, wow, sad, angry) eller en kommentar. Om ni har en tydlig CTA hjälper ni era fans på traven!

GIF - What do you want from me?

Använd Link Preview-formatet för länkar

För att öka era chanser till klick på länkarna ni delar (kanske till er blogg?) använd Link Preview formatet hellre än att lägga länken i copyn. Det ser snyggare ut samt är mer klickvänligt.

Variera ditt innehåll och stay flexible!

Ta fram innehåll som är relevant och intressant för er målgrupp. Redundant innehåll borde undvikas, jobba istället med att försöka hitta nya innehållsspår som ni varierar för ett mer levande innehållsflöde. Det är viktigt att hålla sig flexibel och kunna peta in eller ta bort material som blir aktuellt/inaktuellt.

Infographic - 5 tips för större engagemang på facebook

Där! 5 konkreta tips att ta med er när ni vill öka ert engagemang på Facebook. Ha dessa i bakhuvudet när ni sätter ihop er innehållsplan för Facebook. Stay tuned för fler tips OCH anmäl er gärna till vår ToppenMorgon den 31 mars då vi snackar mer SOME!

Dela gärna!