Magnus äng kursledare TopAcademy

21 tips till dig som arbetar med rörlig media!

Publicerat av

Använder du också rörliga medier i din kommunikation i sociala medier, i er e-postmarknadsföring och för att boosta er konvertering på viktiga landningssidor?
Va sa du?? Inte?? Du är inte ensam! Om tre år spår Cisco att 80% av all internetkonsumtion sker via video så här får du 21 tips på grymma saker du kan göra med rörligt media.

1. Rörligt media är mer än bara YouTube!

Att YouTube är störst på rörligt media och att yngre generationer använder den som sin främsta sökkanal visste vi sedan tidigare men på den senaste tiden så är video och rörliga medier verkligen på frammarsch. Video slår just nu igenom i de flesta kanalerna, allt från Snapchat, Facebook, Instagram till e-post till sökmotoroptimering.

2. Så tittar vi enligt Google Consumer Barometer

Google släppte nyligen en ny undersökning som heter Consumer Barometer with Google där du kan ta del av statistik för Sverige och hur vi använder rörliga medier som exempelvis video. Enligt Googles barometer så tittar 90% av svenskarna på rörligt media via internet hemma, gärna i vardagsrummet (47%) eller i sovrummet (26%).

En stor del (34%) tittar på rörligt media när de inte är hemma och då troligtvis när de är på jobb eller resande som exempelvis åker buss eller tåg.
Enligt barometern så tittar en stor del på rörligt media för att underhållas och bli inspirerad, en fjärdedel tittar för att ta de lugnt och känna sig avslappnad medan 16% vill lära sig något nytt.
Rörligt media enligt Google Consumer Barometer

Att många surfar samtidigt som de tittar på TV är känt sedan länge och enligt Googles Consumer Barometer så är det närmare en fjärdedel som tittar på video online parallellt med sitt TV-tittande.

Läs mer om våra insikter från Google Consumer Barometer här!

3. Video står för 80% om 3 år

80% av all Internetkonsumtion år 2019 kommer att vara video spår Cisco. Redan idag står videon för en stor del av vår Internetkonsumtion och en stor drivkraft till den starka ökningen och dominans är utbredningen av Internet och mobiltelefoner världen över.

4. Hjärnan föredrar rörligt media

Vår hjärna har betydligt lättare att hantera information som är rörligt, närmare 60.000 gånger snabbare än text. Och 90% av all information som kommer till hjärnan är visuell så bara av dessa två anledningar dör alla tänka på att involvera rörligt media i sin kommunikation.

Rörligt media och hjärnan

5. Gör utrymme för rörligt media i din marknadsplan

Att arbeta med sociala medier är både enkelt och svårt. Svårast kan vara att komma på vad man ska publicera men som med mycket annat arbete så finns det inget som kommer gratis, det kräver ett genomtänkt arbete och en plan för att lyckas. Gå igenom och besluta dig för vilka som är dina primära målgrupper för dina budskap och välj därefter lämpliga kanaler.

Fundera igenom årets alla månader, faser och perioder och vad era kunder går igenom samt vad ni kan göra för nytta för dom vid de olika tillfällena. Vet ni om att julen är viktig för både era kunder och er så hitta rätt timing när ni ska publicera material om detta.
Gör en konkret plan, ange vem som ansvarar för produktionen, publiceringen och analysen. Se till att planen håller!

6. Videoannonsering på YouTube en effektiv metod

Att annonsera på YouTube kan vara riktigt kostnadseffektivt och du har flera olika alternativ att välja mellan. Det som är intressant med YouTube är att du väljer vilka sökfraser som du vill att din videoreklam ska bli synlig för.

Jag har kört annonsering på YouTube vid flera tillfällen för varumärkesbyggande och ett knep är att skapa en kort reklamfilm på 4-5 sekunder som ligger i början på olika videoinslag. Innan filmen som du har valt att se startar finns ofta reklaminslag och du kan inte ta bort den förrän efter 5 sekunder och om du producerar en kort reklamfilm blir hela filmen visad innan huvudfilmen startar.

Annonseringskostnaden kan bli så låga som 3-5 öre per visning och då för endast de sökord som du väljer. Vill du veta mer om vilka format du kan välja för din YouTube-annonsering så kan du läsa mer här.

7. Egen kanal på YouTube

Ett bygga en egen kanal på YouTube kan bli väldigt effektivt om man är hängiven, publicerar frekvent, lär sig filma, publicera och analysera sitt resultat löpande. Det är ofta ett stort jobb som måste göras, men lyckas man så kan man ta en stark position inom sitt segment.

YouTube har väldigt mycket material som du kan se och lära dig mer om när det kommer om kreativitet över vad du kan göra. Du kan även delta i deras Creator Academy Boot Camp och få mängder av kunskapstips.

Rörligt media på Creator Academy Boot Camp YouTube

8. Publicera film på Facebook

Visste du att Facebook nu har 500.000.000 videovisningar per timme? Helt galet och mer lär det bli. Facebook förespråkar verkligen rörligt och som du säkert redan vet så kan du publicera både video och rörliga bilder, exempelvis bildspel och animerade gif-bilder.

Du kan skapa bildspel inne i Ads Managern, tjänsten för dig som annonserar på Facebook. Och så kan du även välja att marknadsföra en film som du har publicerat genom annonsering och på så vis attrahera nya potentiella kunder.

Facebook har många intressanta målgruppsselekteringar vid annonsering – allt från ålder, kön, intressen, civilstånd till vart de befinner sig geografiskt just nu, exempelvis på semester. Du kan även ladda upp e-postadresser till dina kunder och hitta personer som liknar dessa, därefter kan du annonsera med ditt rörliga material mot dessa. Facebooks målgruppsselektering är helt klart marknadens bästa just nu!

9. Livesändning via Facebook eller YouTube

I våras lanserade Facebook sin livesändningsfunktion vilket innebär att du kan själv kan sända live på Facebook från din smartphone, även Youtube har en liknande tjänst. Det enda du behöver göra är alltså att plocka upp din telefon och börja sända. Din livesändning är öppen för alla och du kan se vem som ser din sändning. När din sändning är genomförd exempelvis på Facebook så finns den synlig på din profilsida och du kan i efterhand se vem som sett din livesändning.

Ett enkelt knep är att sända live från något event – en dragning av en vinnare vid en tävling, från ert lager när ni har högsäsong, när ni tillverkar era produkter osv. Driver du en djurbutik på nätet så bjud in en veterinär en gång i månaden och låt era kunder skicka in frågor via epost eller chat, därefter så kan ni välja ut frågor och besvara dessa i er livesändning.

Rörligt media med YouTube live

YouTube är en av kanalerna som erbjuder livesändning.

 

facebook live rörligt media

Nyligen sände flera privatpersoner och TV-kanaler live på Facebook när en man klättrade uppför en av Trumps skyskrapor.

rörligt media facebook live

På Facebook kan du se vem som sänder live just nu genom en interaktiv världskarta. Klicka på en av de blå punkterna och se en sändning live.

Vill du bli inspirerad och se hur andra använder Facebook live så kan du se aktuella här: Facebook.com/livemap

10. Mer filmtid på Instagram

På Instagram kan man sedan sedan länge ladda upp film men det är inte så länge sedan man ökade möjlighet att ladda upp film som nu är en (1) minut lång, dvs en ytterligare en fingervisning om att rörligt blir mer viktigt i vår kommunikation.

Instagram har visat sig att ofta ha högre grad av engagemang än många andra sociala medier så chansen är god till sociala reaktioner. Tänk på att ha en genomtänkt berättelse när du publicerar video, oavsett vilken kanal du väljer.

När du har en minut på dig att visa en video så är det relativt långt så tänk på att videon måste tillföra något värde för era följare. I våras hade jag en workshop för ett lokalt politiskt parti och slutsatsen från det var att istället för att publicera bilder på politikerna från konferensrummen så kan det vara lämpligt att filma effekterna av deras beslut, ex invigning av nya lekplats, öppnandet av vägbumpers utanför skolor osv.

11. Snaps & Stories, två sidor av samma mynt!

Snapchat har seglat upp som en stark aktör inom rörligt med sina s.k. snaps, dvs en kort sekvens av film(er) och/eller bilder. Snapsen kan användas för att berätta en historia och just nu visas 9.000.000 snaps per sekund så detta är inget litet fenomen. Snapchat i Sverige domineras av yngre där närmare 50% av de som är yngre än 25 år använder Snapchat dagligen men vid högre åldrar är det försumbart.
Och bara för någon vecka sedan utökade Instagram med en liknande funktion som de kallar ”stories”, det är i praktiken en ”rip off” på Snapchats tjänst. Även om Instagram domineras av yngre generationer så har det en betydligt större spridning i ålder så tänk efter innan vad ert syftet är och vem som är den primära målgruppen för aktiviteten.
Med både snaps och stories kan du berätta kortare historier och det är relativt enkelt att göra. Ni filmar och fotograferar med er smartphone och sedan väljer du ut vilket material och i vilken ordning det ska visas, du kan även lägga till text i dina snaps och stories.

12. Gör en film av dina bilder

Med tjänster som Tawe kan du samla fotografier och göra en film av dessa – perfekt när du pedagogiskt vill förklara något exempelvis hur ni arbetar i framtagandet av en tjänst eller produktion av en viss produkt.

13. Animerad gif

En enklare variant av rörligt media är animerad gif och det är en kort sekvens av en handling, det kan vara en kort film eller ett objekt i ett fotografi som rör sig. Animerad gif är väldigt enkelt att göra idag direkt på nätet exempelvis via Giphy.

via GIPHY

via GIPHY

14. Bättre sökmotoroptimering med video

I många år har det diskuterats om video påverkar dina placeringar i Googles organiska sökresultat och mycket talar för att det har positiv effekt. Däremot finns inga direkta bevis vad jag vet som tyder på att Googles algoritm tar hänsyn till om du har film på din sida som de har indexerat. Flera studier visar dock att video är vanligt förekommande på sidor som innehar topplaceringar på Google och en studier påstår att du har 50 gånger högre chans att nå topplaceringar om du har video på din landningssida.
Troligtvis beror topplaceringarna på att video är ett media som vi tar till oss enkelt och att de som använder sig utav detta på ett bra vis lyckas attrahera fler besökare, kanske fler inlänkar från andra webbplatser och även få sina besökare att stanna längre och bli återkommande. Om video har den effekten så är det den troliga förklaringen till att så många topplacerade landningssidor har video. Så vad väntar du på??

15. Öka landningssidans konvertering med film

Det finns flera studier och bevis för att konvertering ökar om man använder film på sin landningssida, exempelvis en instruktionsfilm eller en produktfilm som förklarar din tjänst eller produkt. Mellan 64-85% sägs bli mer köpbenägna efter att ha sett en produktfilm och en studie visar en 20% högre konverteringsgrad när man använder video på sina landningssidor. Fyra (4) gånger fler påstår sig vilja se en förklarande film när de vill veta mer om en produkt så slutsatsen är enkel, använd film på din webbplats.

16. Lägg videon ”above the fold”

När du använder video på dina landningssidor så se till att den är synlig direkt i skärmen, dvs finns ”above the fold”. Tag reda på i Google Analytics vilken som är dina besökares vanligaste skärmupplösning och anpassa dig efter detta. Det sägs att man har mellan 4-7 sekunder på sig att attrahera en nyanländ besökare på sin landningssida att stanna på webbplatsen.

17. Din e-postreklam blir mer värdefull med film

Har du använt en videolänk i din epost någon gång? Det finns en studie som säger att 50% fler läser e-postreklam när de ser att den innehåller en videolänk.

18. Skapa ditt rörliga media själv!

Idag är det enkelt att göra sina egna videos och rörliga bilder. Du kommer långt med din smartphone, en enkel mikrofon och ett gratis redigeringsprogram som exempelvis iMovie.

Redigera rörligt media med iMovie

19. Använd smarta funktioner för häftiga effekter

Vill du få till häftiga effekter så finns det mängder av appar till din smartphone, exempelvis Hyperlapse där du kan skapa en kort videosekvens som du sedan kan visa i hög hastighet på ett intressant och roligt sätt.

Det finns en app som heter Magisto där du kan skapa film av bilder och videos och samtidigt sätta ihop med färdiga grafiska mallar med övergångar och musik.

Boomerang är en annan app som visar en sekvens om och om igen, så filma och sedan blir den en evigt loopande berättelse exempelvis som visar när er kock rör om i grytan eller när ert cykelbud pumpar cykeln och är redo för nästa beställning.

20. Filma med en drönare

Att filma med drönare vid olika event och miljöer kan ge helt nya perspektiv på ert företag och vad ni vill uppnå. Här kan du se vad glasögonbutiken Brillor & Sånt i Malmö gjorde tidigare i år, riktigt läckert!

21. Anlita proffs

Hinner du inte göra all film själv så kan du anlita antingen duktiga lokala aktörer, på skolor eller hitta alternativ på nätet, exempelvis på Fiverr.com eller på Freelancer.com.

Lycka till med din rörliga marknadsföring! Och behöver du inspiration så skaffa dig en digital coach!

Källor!
http://www.cisco.com/c/dam/en/us/solutions/collateral/service-provider/visual-networking-index-vni/complete-white-paper-c11-481360.pdf
http://blogs.forrester.com/interactive_marketing/2009/01/the-easiest-way.html
https://www.quicksprout.com/2012/03/19/how-to-rank-on-the-first-page-of-google-through-videos/
https://animoto.com/blog/business/video-marketing-cheat-sheet-infographic/

Can Product Videos Increase Conversion Rates?


http://unbounce.com/conversion-rate-optimization/explainer-videos-increase-conversions/
http://www.soi2015.se/sociala-medier/snapchat-domineras-av-tonaringar/

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *